Is zitten is het nieuwe roken?

Diep in het voorste heupgewricht en de onderste ruggenwervels ligt de grote psoas spier. Soms de ’mighty psoas’ genoemd, de machtige psoas. Het is de belangrijkste skeletspier in het menselijk lichaam omdat het de enige spier is die de bovenste extremiteit (bovenlichaam) verbindt met de lagere extremiteit (onderlichaam).
Oefening van Liesbeth om de heupbuigers te stretchen.

De Psoas-spier en de Iliacus-spier zij samen bevestigd aan het dijbeen, het bekken en de wervelkolom. Je kunt je dus voorstellen dat ze een superbelangrijke rol spelen.
Deze spieren zorgen voor de juiste biomechanica van de lumbale wervelkolom, maar ze helpen ook een golfer de energie af te geven die wordt gegeneerd door de heup. Ze beschermen ook de onderrug en helpen kracht te leveren in de swing.
Veel mensen hebben tegenwoordig echter last van ongezonde, zwakke en verkorte heupbuigers. Op dit moment heerst er enorme stijging in dit probleem en dit wordt veroorzaakt door het lange zitten. Onze gemeenschap wordt helaas steeds meer zittend. En zitten is een houding waarbij de heupbuigers verkorten, verzwakken, en extra druk krijgen van het volledige gewicht van het bovenlichaam. Daarnaast zorgt lang zitten ervoor dat de bloedcirculatie in de heupen stopt, en zelfs de spierconditie en zenuwprikkels verminderen.
Hoeveel uur?

Zodra ik golfers begeleid vraag ik direct na of ze een zittend of staand beroep hebben. En zo ja, voor hoeveel uur per dag ze dan zitten. Dit geeft namelijk een enorme impact op hun trainingsprogramma. Heb jij al eens bij jezelf gecheckt en bijgehouden hoeveel uur je gemiddeld op een dag zit? Het kan maar zo zijn dat juist de lange zitperiodes je weerhouden van ruime heupmobiliteit en sterkere core stabiliteit. Erger zelfs, korte zwakke heupbuigers kunnen enorm veel rugklachten veroorzaken.
Ademhalen

De psoas-spier en het middenrif komen samen in het midden van de borstkas. Het middenrif is een superbelangrijke spier tijdens het ademhalen. Het is dan ook niet raar dat stramme heupbuigers ook een hoge ademhaling veroorzaken, of andersom. Daarom is het dagelijks oefenen van ademhalingstechnieken zo belangrijk. Probeer eens bewust twee minuten per dag op je ademhaling te letten. Dit is al een eerste stap in het vergroten van de longcapaciteit, het verbeteren van heupmobiliteit en daardoor ook het voorkomen van blessures door overbelasting tijdens het golfen en trainen.
Kies ervoor om vaker de heupbuigers te stretchen (zie foto) ter compensatie van al het zitten. En ga bewegen. Of je nou langzaam of traag beweegt, dat maakt niet uit. Als je maar beweegt. Dat is echt waar het om gaat.
Meer informatie over coaching, consulting & samenwerkingen vind je op www.lpgolfperformance.nl. Direct aan de slag gaan of vragen? Stuur mij een mailtje via info@lpgolfperformance.nl
Artikel geplaatst op: 20 oktober 2018 - 12:31

Gerelateerd

Delen