Werk deze winter met vijf onmisbare elementen
Niet harder maar slimmer trainen

Wauw, wat is de zomer voorbij gevlogen! Ik hoop dat je heel vaak, met veel plezier en zonder klachten, hebt kunnen golfen. Misschien heb je wel je beste ronde ooit gespeeld dit seizoen? Of heb je eindelijk die achttien holes zonder vermoeidheid kunnen spelen? Vele van mijn golfers ervaren in de baan ook meer rotatiemogelijkheden en een betere body-swing connectie. Wat hun resultaten deze zomer naar een hoger niveau geeft gebracht.
Liesbeth Pauwels.

Wat mij betreft heb ik deze zomer, tijdens wedstrijden of geplande dagen, enkele van mijn golfers in de baan zien spelen. Na een winter keihard werken in de gym zie ik ze alle technieken toepassen in de baan die ze zo hard hebben geoefend. Dat is mijn ultieme voldoening van mijn werk… De golfers zien presteren en genieten op de baan.
Maar back to business. Off-season is around the corner. De uitgesproken periode om alles op alles te zetten om jouw doelen voor komende seizoen binnen bereik te brengen. Iets wat ik vaak hoor is ’Liesbeth, ik wil deze winter werken zodat ik betere heup mobiliteit heb en een consistente volgorde van beweging in mijn downswing kan krijgen’. Dat is echt fantastisch! Maar waar begin je nou met fysieke training voor golf ?
Om je komende periode op weg te helpen tijdens de donkere wintermaanden, geef ik jou mijn vijf belangrijkste tips die in elk winterprogramma zouden moeten zitten.
1.   Een screening en volledig assessment. Waarom iedere golfer een TPI screening zou moeten lees je in mijn vorige blog. (www.lpgolfperformance.nl)
2.   Respecteer de opbouw.
a.   Te vaak zie ik golfers van een hele lage (0) intensiteit gaan naar een super hoge intensiteit (10). Oftewel een jonge geest in een    wat minder jong lichaam die een workout doet alsof ze nog 16 jaar zijn. Misschien herkenbaar? Het resultaat: ontstekingen in de    schouders of ellebogen, rugklachten en dagenlang spierpijn. Dit is een uiteindelijke roofbouw op je lichaam en je verliest enorm    veel tijd doordat je hierdoor stilstaat met je trainingsschema.
b.   Bouw de intensiteit geleidelijk op door dagelijks 20 minuten mobiliteitsoefeningen in te plannen. Een coach helpt je de juiste oefeningen te selecteren en houdt je verantwoordelijk wanneer de motivatie even ver te zoeken is.
3.   Activatie, stabiliteit en krachtoefeningen
a.   Voordat je aan je krachtprogramma begint even dit. Eén van de meest voorkomende fouten (als het gaat om training voor golf en    sport) is het indelen van een trainingsplan onder de verschillende gebieden die getraind moeten worden. Zoals bijvoorbeeld.    Maandag is armen en schouder dag, dinsdag benen, woensdag rug etcetera. Je begrijpt me. Als je je trainingsprogramma       aanpast naar het trainen per functie, zal je bij het golfen zoveel meer baat bij hebben.
b.   Een voorbeeld zou dus kunnen zijn voor één training: 20 minuten mobiliteit en stabiliteit, 20 minuten kracht, 10 minuten       explosiviteit of snelheid, 15 minuten stretch en relax. Met de focus op het volledige lichaam.
4.   Zonder herstel, niet optimaal
a.   Herstel training is een aspect dat in mijn ervaring en visie te vaak wordt overgeslagen en nog te weinig beoefend wordt. Zonde,    want juist met de goede herstellende oefeningen na een intensieve golf- of trainingsdag, zorg je ervoor dat het lichaam de       volgende dag weer fit en energiek is. Zelfs met een cooling down van tien minuten doe je jouw spieren, gewrichten, bindweefsel    en zenuwstelsel al een groot plezier.
5.   Je zult falen!
a.   Misschien schrik je je rot, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Je zult in je trainingsschema falen. Er komen       omstandigheden waardoor je tijdelijk uitgeschakeld zult zijn en niet zal kunnen trainen. En dat is heel normaal. Waarmee jij dan    juist wel het verschil zult maken? Zorg dat je omgeving en coaches achter jouw doelen en plan staan. Zodat zij jou kunnen helpen    om je trainingen terug op te pakken. Het beste cadeau wat je jezelf kan geven is om een coach in te schakelen die jouw grenzen    en uitdagingen respecteert maar juist jou ook zal uitdagen wanneer het even tegen zit.
Hopelijk helpen deze tips jou het nieuwe seizoen fris en extra goed van start te gaan. Wil je meer weten welke type oefeningen belangrijk zijn? Zoek je de juiste balans tussen kracht en mobiliteit in je trainingsschema? Samen met je team- of clubleden geïnspireerd en gemotiveerd worden en tegelijkertijd bijleren over het verbeteren van je golfspel door fysieke training? Dan is een workshop of presentatie op jullie locatie wellicht iets voor jou. Voor meer informatie stuur mij een berichtje naar info@lpgolfperformance.nl of kijk op www.lpgolfperformance.nl
Artikel geplaatst op: 29 september 2018 - 14:57

Gerelateerd

Delen