Jubilerende golfketen kan zich ook na 25 jaar nog onderscheiden
Golfplaza, de markt vooruit

Golfplaza bestaat een kwart eeuw en is in die periode met vestigingen in Eindhoven, Best, Rijswijk, Amsterdam, Vianen en golfbaan Hitland uitgegroeid tot een toonaangevende ‘golfketen’.
Judith Wagemakers en haar moeder Nellie bij de allereerste winkel: Habbekrats.

‘Laagst geprijsd, hoogst geprezen’ is het motto van Golfplaza, het ‘domein’ van Judith Wagemakers, de directrice van Golfplaza. Samen met haar partner Chiel is ze dagelijks in één van de zes winkels te vinden, want voeling houden met de klant is volgens haar het belangrijkste dat er is.
Samen met Chiel is Judith in feite zeven dagen per week met de golf business bezig. ,,We zijn eind jaren negentig snel gegroeid’’, zegt ze. ,,Maar de markt is veranderd en zal blijven veranderen. Je moet weten wat de trends zijn.’’ Ook Golfplaza heeft te maken gehad met de crisis en heeft daardoor veel ontwikkelingen moeten doormaken. Denk aan de directe concurrentie en internet, dat eind jaren negentig enorm in opkomst kwam. ,,Gelukkig hebben we ons met veel creativiteit door deze moeilijke periode gewerkt’’, zegt ze lachend. ,,We kunnen in ieder geval wel zeggen dat we de eerste online golfwinkel van Nederland waren.’’
Divers

De huidige golfmarkt is totaal anders. Prijs is niet meer het allerbelangrijkste. Nederlandse golfers zijn divers. ,,Natuurlijk heb je de koopjesjagers’’, zegt Judith Wagemakers. ,,Maar de serieuze golfer, die het beste van het beste wil hebben, weet ook de weg naar ons te vinden. Ze kunnen alle clubs van de topmerken met elkaar vergelijken en testen daarbij worden ze geadviseerd door ons vakkundig personeel. Daarom vind ik het zo belangrijk dat Golfplaza goede medewerkers heeft die regelmatig bijgeschoold worden over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de golfsport. Ook in dat opzicht is ons bedrijf toonaangevend op de Nederlandse golfmarkt.’’
Golfplaza begon ooit als Habbekrats, een grote winkel waarin aanvankelijk faillissementspartijen werden verkocht, maar ook golfequipment. Wagemakers begon met haar moeder Nellie Wagemakers de Habbekrats in 1993. Wat begon als een ‘Winkel van Sinkel’ groeide al snel uit tot een familiebedrijf waar ook vader Ger zich volledig op stortte. Inmiddels hebben Ger en Nellie zich teruggetrokken en staat de derde generatie alweer klaar.
Vreemde eend

,,We waren ooit een vreemde eend in de bijt’’, zegt Wagemakers eerlijk. ,,Luis in de pels’ werden we genoemd. Deze formule was helemaal nieuw in Nederland en bleek succesvol, ook nu 25 jaar later nog.’’
,,Waarom we nog steeds marktleider zijn op de Nederlandse markt? Omdat we steeds op de markt vooruitlopen. Dát is onze succesfactor. Een juiste visie met lage prijzen, een groot assortiment en – nogmaals – vakkundige verkopers.’’
Maar golfers willen ook service en garantie, vervolgt Wagemakers. ,,Op die manier bind je klanten aan je. Ik durf te stellen dat Golfplaza ook hier voor loopt. Onze klanten worden als het ware in de watten gelegd.’’
Sinds kort kunnen alle golfers rondom het gebied van Amsterdam gefit worden op golfbaan Amsteldijk. Niet alleen in de winkels met de Trackman of Flightscope, maar ook op diverse golfbanen kunnen ze met deskundig advies van professionals gefit worden. ,,Bij de aankoop van een golfset mag goed advies niets extra kosten. Daarbij kun je ook nog rekenen op de allerlaagste prijs voor het product’’, aldus Wagemakers.
Inspelen

Brengt de toekomst meer winkels? Judith Wagemakers sluit het niet uit. ,,Met onze huidige vestigingen zitten we voor zeventig procent van de Nederlandse golfers op dertig kilometer afstand of minder. Maar natuurlijk houden we onze ogen en oren wijd open. We zijn altijd geïnteresseerd in een goede locatie. Ook dát hoort bij inspelen op ontwikkelingen in de markt.’’
De nieuwste aanwinst is de winkel in Vianen en binnenkort wordt het prachtige clubhuis van golfbaan de Kroonprins geopend. Ook hier is Golfplaza te vinden. ,,Dit jaar dus ons 25-jarig jubileum. Daar zijn we ontzettend trots op en dat hebben we grotendeels te danken aan onze trouwe klanten, en niet in de laatste plaats aan onze medewerkers die de klanten dagelijks helpen met hun zoektocht naar het beste op golfgebied. Op naar het gouden jubileum.’’
Artikel geplaatst op: 27 augustus 2018 - 12:22

Gerelateerd

Delen