De Quervain tenosynovitis en golf

Op plaatsen waar pezen dicht tegen botstukken liggen, worden deze omgeven door peesschedes, die ervoor moeten zorgen dat de pezen wrijvingsloos over het bot heen en weer kunnen schuiven. Wanneer echter herhaald de pezen met kracht tegen het bot aangetrokken worden en daarbij heen en weer bewegen, kunnen deze peesschedes en pezen overbelast en ontstoken raken. Dit heet tenosynovitis.
Figuur 1a en b: pezen van de spieren van de wijsvinger en duim aan de rugzijde van de hand.

De pezen van de duim, aan de rugzijde van de hand zijn een voorbeeld van een plaats in het lichaam waar dit voorkomt (zie figuur 1a en 1b). Dit symptoom werd genoemd naar de arts die het als eerste beschreef. Vandaar de naam ‘De Quervain tenosynovitis’.
De verschijnselen zijn een positieve test van Finkelstein. Dat wil zeggen dat er specifieke pijn wordt ervaren als een vuist gemaakt wordt met de duimtop tegen de basis van de pink en daarbij de pols in maximale buiging richting de pink gebracht wordt. Ook zien we krachtverlies van de duimspieren.
Zoals met veel blessures die bij het golf klachten geven, hoeven deze niet in het golf zelf ontstaan te zijn. We noemen dit golf-gerelateerde blessures. Alleen in het golf wordt de blessure versterkt als er, en zeker met een verkeerde techniek, geslagen wordt. Het werken met een tuinschaar, schroevendraaier of hamer, het appen of e-mailen op de mobiele telefoon met de duim, het krampachtig vasthouden van het stuur van de auto, maar ook een verkeerde greepdruk bij golf, en dan met name gecombineerd met het buigen van de pols in de richting van de pink, zijn belastingen die ervoor zorgen dat de pezen van de spieren van de duim die aan de handrugzijde liggen overbelast raken.
Voorkomen

Door een golfgerichte warming-up te doen met actieve rekoefeningen. Beweeg de hand met gestrekte vingers in de pols een keer of 20 in de volgende vier richtingen heen en weer. In de richting van:
•   de handpalm en tegengesteld in de richting van de handrug
•   de duim en tegengesteld in de richting van de pink
Daarna passieve rekoefeningen. Er mag spanning maar geen pijn ervaren worden, anders ga je te ver! Houdt iedere positie minimaal tien tellen vast:
1.   Raak met de duimtop de basis van de pink, maak een vuist en buig de pols in de richting van de pink.
2.   Zet de handpalmen met de vingers omhoog wijzend voor de borst vlak tegen elkaar met de ellenbogen zijwaarts wijzend. Buig de polsen nu maximaal in de richting van de handrug.
3.   Zet de handruggen met de vingers omlaag wijzend voor de borst vlak tegen elkaar met de ellenbogen zijwaarts wijzend. Buig de polsen nu maximaal in de richting van de handpalm.
Zeker wanneer de pijnklachten aanhouden, raadpleeg dan een golffysiotherapeut om te helpen met kracht- en rekoefeningen om je golf weer rustig op te bouwen. Deze kan soms een periode van rust inlassen. Dat betekent dan niet golfen, beperkt golfen of aangepast (met spalk of brace) golfen. Ook kan een massage van de duimpezen helpen. In het uiterste geval worden ontstekingsremmers toegepast. De golffysiotherapeut kan met een bewegingsanalyse nagaan of de golftechniek dusdanig is dat er van overbelasting van de genoemde duimspieren sprake is en advies geven voor een techniekverbetering.
Artikel geplaatst op: 08 juni 2018 - 08:50

Gerelateerd

Delen