Swing niet om op te warmen, warm op om te swingen

Wie kent hem niet: dè bekenste - en meest stijlvolle – warming-up in de golfwereld. Ja, die van Miguel Angel Jiménez! En dat Jiménez tot op heden op PGA Tour niveau nog wedstrijden speelt en recent op 20 mei op de Champions tour heeft gewonnen, is zeker geen toeval.
Geheime strategie

Ben jij het type golfer die alles uit de kast haalt om je prestatie op de baan te verbeteren en verder te kunnen slaan? Van een nieuwe driver tot het verbeteren van je swing techniek?
Wat als ik je zou vertellen dat er een goedkopere manier bestaat om dit te verkrijgen? Het klinkt misschien simpel, maar hier is mijn strategie voor meer afstand: een opwarmroutine!
Verwaarlozen

Helaas is er bij golf tot op heden een stigma verbonden aan het opwarmen op de driving range. Zelf merk ik op dat waneer ik op de driving range een andere beweging maak dan de golfswing, er toch raar wordt gekeken.
’Golfers die hun warming-up verwaarlozen, doen dit uit een gebrek aan intentie en niet uit een gebrek aan kennis’, stelt het Titleist Performance Institute. Daarom nodig ik jou uit om met de volgende concepten aan de slag te gaan en te experimenteren welke positieve impact dit heeft op jouw lichaam en golfspel.
Hoogste tijd om deze stigma’s (en excuses) te doorbreken. Wil je er geen gras over laten groeien en direct op de juiste manier van start gaan? Dan is mijn Golf Fitness workshop deze zomer wellicht iets voor jou. Zie www.lpgolfperformance.nl/golffitness voor meer informatie en aanmeldingen.
Meer clubhead speed!

Onderzoek door een buitenlandse TPI-collega toont aan dat slechts vijf minuten van warming up oefeningen aanzienlijk hogere clubhoofdsnelheid en carry afstand met de driver konden produceren.
Wat werkt absoluut niet tijdens de warming-up om blessures te voorkomen ?
1.   Swingen met 2 clubs. Deze old-school methode zie ik heel vaak. Het draagt niets bij tot het optimaliseren van de spieren en swing, in tegendeel, het werkt tegen en kan desastreus zijn voor de onderrug!
2.   ’Rekken en strekken’: Zoals bijvoorbeeld de tenen proberen aan te raken en een paar keer op en neer veren en lang vast houden. Statische rek houdingen verminderen de uitgang van kracht.
3.   50-minuten instensief oefeningen doen. Waar ben je mee bezig? Een workout of warming-up? De workout is voor later in de sportschool ;)
Begrijp me niet verkeerd. Ik zie talloze golfers deze dingen doen en denk ‘wauw, wat goed dat ze uberhaupt aan een warming up denken’. Maar vraag me dan wel af, waarom niet meteen gaan voor de effectieve bewegingen?
Welke basis elementen kun je als golfer niet missen in de voorbereiding en pre-game routine?
1.   Begin met foam rollen
2.   Breng de spieren die nodig zijn voor de swing in beweging door dynamische oefeningen.
3.   Besteed aandacht aan jouw zwakste punt (hier kom je door de TPI screening achter)
4.   Focus op het activeren van de bilspieren, schouderbladen en core spieren
5.   Maak ook de polsen en enkels even los
6.   Focus als laatste op ademhalingsoefeningen om de spierspanning weg te houden en actief doch relaxed aan die eerste hole te beginnen.
Gun jezelf een training in deze basiselementen en persoonlijke begeleiding met theorie en uitvoerige praktijkoefeningen in mijn aankomende workshop in juni, juli en augustus. Kijk daarvoor op https://www.lpgolfperformance.nl/golffitness Let op: het aantal plaatsen is beperkt.
Neem contact op via info@lpgolfperformance.nl, of kijk op www.lpgolfperformance.nl voor meer informatie, blogs en een gratis golfyoga video met oefeningen.
Artikel geplaatst op: 04 juni 2018 - 08:49

Gerelateerd

Delen